Gebruikt uw vitamine B-complex uw haar?

9 november 2018

Als het gaat om voedingssupplementen, zijn we altijd op zoek naar het "genezen" - om uw algemene apathie over het leven, je haar verlies, uw kater. Waarom? Omdat supplementen zijn goedkoop, relatief veilig en makkelijk te krijgen. Met andere woorden, de risico's zijn relatief laag, dus het kan geen kwaad om te proberen, toch?

B-complex supplementen zijn vaak gekoppeld als een elixer, voor alles van uw slechte stemmingen aan verstrooidheid. Het is gemakkelijk te zien waarom ze zouden worden gevingerd voor enorme winsten - B-vitaminen zijn enorm belangrijk voor een goede gezondheid. Maar de rol van de B-vitaminen in uw gezondheid niet noodzakelijkerwijs te rechtvaardigen geld te besteden aan extra B-vitamines door middel van suppletie.

load...

We hebben het niet alleen over een enkel vitamine hier - maar acht verschillende stoffen gepropt in een single supplement. Om die reden is het belangrijk dat u weet dat de rol van elk van deze unieke vitamines speelt. We krijgen in al die hieronder details. Wij willen dat u weg slimmer te lopen. Maar als je in de bottom-line alleen geïnteresseerd bent, hier is het:

Wat zijn B-vitaminen?

Er zijn acht B-vitamines: thiamine (vitamine B1), riboflavine (vitamine B2), niacine (vitamine B3), pantotheenzuur, vitamine B6, biotine (vitamine B7), foliumzuur (folaat), en vitamine B12. Allen zijn in water oplosbaar en elke steun celmetabolisme. Ondanks het feit dat samen geclassificeerd en vaak samen te vinden in voedingsmiddelen, B-vitaminen zijn chemisch verschillend, waar unieke doeleinden.

load...

Thiamine (vitamine B1)

Thiamine helpt het lichaam metaboliseren koolhydraten, of om te zetten in bruikbare energie. Dit en ondersteunen van de hersenen en het zenuwstelsel zijn de primaire doelen. Thiamine kan worden gevonden in eieren, fruit, volkoren granen, verrijkte granen, lever, en erwten.

Riboflavine (vitamine B2)

Net als thiamine, ondersteunt riboflavine het zenuwstelsel. Maar het is ook van cruciaal belang bij het metaboliseren eiwitten, het ondersteunen van de groei en de productie van rode bloedcellen, en de gezondheid van ogen en huid. U vindt het in melk, eieren, rijst, en verrijkte granen.

Niacine (vitamine B3)

Nicotinamide en nicotinezuur behoren tot niacin-- die samen het vitamine B3. Het helpt cellen omzetten van voedsel in energie en is ook van belang in de cellen te beschermen tegen schade door vrije radicalen.

Pantotheenzuur (vitamine B5)

Pantotheenzuur is belangrijk bij het omzetten van koolhydraten in energie en ondersteunt een gezond cardiovasculair systeem. Het is ook nodig voor de synthese van co-enzym A, die nodig is voor vele levensverlengende chemische reacties. Pantotheenzuur is gevonden in kip, rundvlees, aardappelen, eieren, broccoli, volle granen, en tomaten.

load...

Vitamine B6

Vitamine B6, ook wel pyridoxine, is belangrijk in hemoglobine productie of het transport van zuurstof in ons bloed. Ook, net als de andere B-vitaminen, het speelt een rol bij het omzetten van koolhydraten en eiwitten in energie. Vitamine B6 wordt gevonden in eieren, melk, pinda's, varkensvlees, kip, vis, volkoren granen, groenten, aardappelen, sojabonen, en verrijkte granen.

Biotine (vitamine B7)

Biotine werkt koolhydraten, eiwitten en vetten in energie. Het wordt aangeprezen als een goede voor haar, huid en nagels. Je lichaam produceert biotine in de dunne darm, maar je kunt het ook krijgen in zeer kleine hoeveelheden in voedsel, zoals eigeel, bloemkool, avocado, frambozen, varkensvlees, lever en zalm.

Foliumzuur (folaat)

Foliumzuur, foliumzuur, of wat soms wel vitamine B9 - omdat, waarom niet een andere naam toe te voegen? - is belangrijk bij zwangere vrouwen om aangeboren afwijkingen te voorkomen. Maar, het is ook gebruikt door het lichaam in de productie van rode bloedcellen. Het is gevonden in broccoli, spruitjes, spinazie, erwten, asperges, kikkererwten, verrijkte granen, en de lever.

Vitamine b12

Vitamine B12 ondersteunt een gezond zenuwstelsel en rode bloedcellen. Het is ook belangrijk in de celstofwisseling, om voedsel om te zetten in energie. Het wordt gevonden in zalm en kabeljauw, vlees, melk, kaas, eieren en verrijkte granen.

B vitaminetekorten

Omdat alle B-vitamines zijn in water oplosbaar, het lichaam niet de overtollige opgeslagen. Met andere woorden, ongeacht hoeveel vitamine B u binnenkrijgt, je lichaam gebruikt alleen wat het kan en krijgt ontdoen van de rest. Hoewel biotine wordt gemaakt in de dunne darm, moet de resterende B-vitamines worden verkregen via de voeding. In ernstige gevallen, waar de inname is niet genoeg is of waar het lichaam niet in staat is om de B-vitaminen metaboliseren, kan een tekort ontstaan.

B vitaminegebrek zijn niet al te vaak voor, en wanneer je een tekort aan een vitamine B, je bent vaak een tekort aan anderen, vooral omdat ze te vinden in veel van hetzelfde voedsel.

Thiamine (vitamine B1)

Thiamine tekort kan vrij snel gebeuren, volgens de Mayo Clinic. Alcoholisten, kankerpatiënten, bariatrische chirurgie patiënten en degenen die de dialyse kan worden op een verhoogd risico. Symptomen van tekort zijn gewichtsverlies, onregelmatige hartslag, oedeem, hartfalen en emotionele stoornissen.

Riboflavine (vitamine B2)

Mensen met alcoholisme, leverziekte, slechte voeding / absorptie, en die op dialyse kunnen meer risico van riboflavine deficiëntie. De symptomen kunnen bestaan ​​uit een zere keel, schilferige huid, en roodheid, zwelling, en scheuren op de mond, tong en lippen.

Lees ook:

Niacine (vitamine B3)

Niacine deficiëntie wordt vaak geassocieerd met slechte voeding en kunnen vaker worden onder de daklozen, zwaarlijvige mensen die lijden aan anorexia, en die het eten van een dieet rijk aan maïs en arm aan dierlijke eiwitten, volgens de Oregon State University. Ernstig tekort is bekend als pellagra. De symptomen worden vaak aangeduid als de "drie D's": dementie, diarree, en dermatitis.

Pantotheenzuur (vitamine B5)

Pantotheenzuur deficiëntie is zeldzaam, volgens de Universiteit van Maryland. Maar symptomen zijn: vermoeidheid, depressie, slapeloosheid, prikkelbaarheid, braken en buikpijn, en een branderig gevoel in de voeten.

Vitamine B6

Vitamine B6 deficiëntie komt vaker voor bij mensen met een verminderde nierfunctie, auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis en coeliakie, en bij alcoholisten. De symptomen kunnen scheuren in de hoeken van de mond, depressie en verwarring, en verminderde het immuunsysteem.

Biotine (vitamine B7)

Omdat biotine wordt gemaakt in de dunne darm, het is uiterst zeldzaam te kort te schieten. Echter, kunnen de mensen op bepaalde medicijnen of mensen met absorptie aandoeningen zoals de ziekte van Crohn meer in gevaar zijn. Symptomen zijn onder meer scheuren in de hoeken van de mond, schilferige huid, verlies van eetlust, vermoeidheid, slapeloosheid, depressie, en * haaruitval. *

Foliumzuur (folaat)

Een tekort aan foliumzuur kan vaker voor bij zware drinkers te zijn, mensen met een absorptie aandoeningen zoals Crohn en coeliakie, die op nierdialyse, of bij patiënten die bepaalde medicijnen. Symptomen kunnen zijn: een vlotte en tedere tong, slechte groei, vermoeidheid, prikkelbaarheid, en diarree.

Vitamine b12

Vegetariërs en mensen die hebben ondergaan bariatrische chirurgie lopen het grootste risico van vitamine B12-tekort, vooral omdat dierlijke eiwitten zijn de beste bron van deze vitamine. Symptomen van een tekort kunnen bestaan ​​uit gevoelloosheid en tintelingen in de aanhangsels, bloedarmoede, problemen met het evenwicht, een gezwollen tong, paranoia, zwakte, vermoeidheid en cognitieve problemen.

Vitamine B supplementen en uw gezondheid: het bewijs

Een vitamine B-complex is een supplement dat alle acht van de B-vitamines. Voedsel moet altijd de eerste keuze bij het zoeken naar goede bronnen van elke vitamine. Omdat deze vitamines van nature voorkomen in voedsel, om ze uit je dieet is relatief eenvoudig. Tenzij je een tekort of het risico van een tekort, is bekend dat het nemen van een maximale doses vitamine B door middel van een supplement is waarschijnlijk niet nodig.

Dat gezegd zijnde, wat onderzoek op B-complex supplementen hebben wat lijkt op positieve bevindingen zijn:

Veel van het onderzoek rond B-complex suppletie is specifiek voor de behandeling van symptomen van een tekort, waardoor de bevindingen grotendeels nutteloos voor mensen met voldoende vitamine B-inname en niveaus.

B-vitamines en je haar: het bewijs

Het onderzoek naar B-vitamine suppletie en haaruitval is niet gericht op het nemen van een B-complex, in plaats van naar de effecten van zeer specifieke B-vitamines.

Bijvoorbeeld, we weten biotine-deficiëntie kan leiden tot haaruitval. Er zijn aanwijzingen dat mensen die biotine tekort van hun haaruitval symptomen met biotine suppletie kan verbeteren. Echter, er is geen bewijs dat mensen met voldoende biotine niveaus zouden baat hebben bij het nemen van de vitamine.

Een studie wees uit dat het nemen van een supplement met pantotheenzuur (vitamine B5) haargroei bij vrouwen zou kunnen verhogen met een bepaalde vorm van haaruitval. Echter, de studie heeft een aantal tekortkomingen: Het werd uitsluitend gedaan op vrouwen; slechts 30 vrouwen namen deel; en het ging om een ​​supplement met niet alleen pantotheenzuur maar ook andere ingrediënten, waardoor het moeilijk is om deze vitamine B als de oorzaak voor de positieve resultaten te wijzen.

Er zijn geen geluid studies koppelen van vitamine B-complex supplementen met verbeterde haargroei of haaruitval te voorkomen, tenzij je een tekort, die weer, is zeer zeldzaam.

Veiligheid, bijwerkingen en voorzorgsmaatregelen

Omdat de B-vitaminen zijn in water oplosbaar, is er weinig kans op het krijgen van te veel door middel van suppletie. Wanneer je lichaam heeft alles wat het aankan, verdrijft de rest via de urine.

Dat gezegd zijnde, kunnen extreem hoge inname van vitamine B6 zenuw problemen en hoge doses niacine veroorzaken kan geelzucht en leverproblemen veroorzaken. De inname nodig is om deze probleemveroorzakende niveaus te bereiken is niet waarschijnlijk, zelfs als je het nemen van een multivitamine met vitamine B en de aanbevolen dosis van B-complex.

Vullen met een vitamine B-complex kan leiden tot roodheid van de huid en / of maagklachten, zowel bijwerkingen die slechts tijdelijk zijn.

Het komt neer op

Is uw vitamine B-complex helpt je haar? Het is hoogst onwaarschijnlijk. Er is een kleine kans dat je een tekort zijn biotine, in welk geval, een B-complex - of een supplement met biotine - kon helpen. Echter, tenzij je ervaart andere symptomen van biotinedeficiëntie zoals gebarsten mond, gezwollen tong, depressie en slapeloosheid, het is waarschijnlijk niet de boosdoener achter je alopecia.

Ervan uitgaande dat je eet een relatief goed uitgebalanceerd dieet en neem een ​​multivitamine, is er weinig reden om een ​​B-complex te nemen. Behoudens andere absorptie problemen, je krijgt genoeg van je B-vitaminen via je voeding en regelmatige dagelijkse vitamine. Elke genomen op de top van deze zou gewoon geld door het toilet - letterlijk.